1 ..--FATTA--.. 1

 

/BAKGRUND/

Tre killar i 18-årsåldern som stod åtalade misstänkta för våldtäkt friades den 14 maj av Umeå tingsrätt. Detta var droppen för Femtastic och Crossing Boarders som gick samman och drog igång en kampanj vid namn “FATTA”. Klicka här för att läsa om målet.

Kampanjen har två syften. Det första är att få människor att reflektera kring övergrepp och fatta att sex handlar om samtycke. Det andra är att få politiker att fatta beslut och lagstifta så att ingen som våldtar går fri! Femtastic och Crossing Boarders har samlat in 150 anonyma personers berättelser om sex som inte skett på deras egna villkor.

De insamlade berättelserna ligger till grund för en låt av artisterna Cleo, Syster Sol och Kristin Amparo, producerad av Embee (Looptroop Rockers). Låten släpps den 9 september, tillsammans med en debattartikel.

År 2012 anmäldes 6 203 fall av våldtäkt eller grov våldtäkt i Sverige. 98 % av de som anmäls för våldtäkt är män. Brottsförebyggande rådet räknar med att så lite som 10-20 procent av alla sexualbrott i Sverige polisanmäls.

Direkt komperat från : http://billetto.se/fatta

 För ungefär ett år sen höll jag min tal i svenska med bland annat det här som ämne. 20 % av tjejerna i gymnasiet har blivit sexuellt utnyttjande varefter hälften har varit i en nära relation. Det är inte okej. Det måste vi FATTA. Jag berättade i mitt tal att jag ville jobba med det här, få folk att förstå. Veckorna gick och en sen kväll får jag ett medalande på facebook där det är en tjej som har fått höra om mitt tal. Hon hade inte kunnat sova och legat tänk på det i flera nätter. Jag visste inte vad jag skulle säga. Hon förklarade att det hade förändrat hela hennes liv. Hon hade fått en helt annan syn. Där bestämmde jag mig att det var värt allt. 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0