Att göra slut med en vän

Vi pratar oftast bara om att göra slut med en partner, än att fakriskt göra slut med en vän. Jag skulle väl säga att det händer. Hur gör man då? Jag hade för ett tag sen en vän som jag tyckte behandlade både mig och sin partner dåligt, Jag bestämmde mig för att ta avsånt. Frågan blev då : Hur gör man slut med en kompis? Jag övervägde om jag verkligen ville ha kvar den här personen i mitt liv. Jag stängde av.  Men det kändes ju inte heller helt rätt. Jag tyckte samtidigt att det var fel, Hen kanske skulle ha fått en chans att förklara sig. 
 
Andra gånger har vänner som inte vissas sig vara vänner. När jag gick på högstadiet så svek två vänner mig, Den ena vännen släppte jag direkt Vi två hade inte haft någon djupare relation, Jag ville inte ha något med personen att göra. Det sa jag. Dock den andra, Vi hade verkligen blivit bra vänner, och har bad om ursäkt, menade det verkligen, ville rätta felet. Då kunde jag förlåta, hen brydde jag mig verkligen om. 
 
 Frågan är ju hur man egentligen gör. Säger man till vännen att man inte längre vill, eller är att ignorera det bästa sättet. Om jag har problem med en vän, att den gör mig besviken osv, då brukar jag berätta vad som är felet för att jag vill forsätta vara vän. Vill att allt ska vara bra. Det finns andra gånger man inte orkar, man hoppas att personen ska förstå själv. Att det inte alltid ska vara upp till mig. Det finns ju olika kompisrelationer, vissa kompisar man är med vid ett speciellt tillfälle, som i skolan, på resor. Innan man lär sig vad man kan förvänta sig av en vän. Då är det väldigt jobbigt. Vet inte hur många gånger jag verkligen har blivit besiken. När man väl har lärt sig så förväntar man sig inte längre. En sådan här vän vill man inte göra slut med, men inte lägga ner lika mycket tid på. 
 
Jag tycker hela det här är svårt. Jag tar vänskap så seriöst och tänker mycket på det. Jag (som förmodligen alla andra också)  vill inte tagen förgivet, inte utnyttjad eller vara andra handsval. Man förändras ju beroende vilka man umgås med, och det lär man sig också efter ett tag. Frågan kvarstår fortfarande, Hur gör man slut med en vän ?

Kommentarer
Postat av: julia

jag håller med, det är så jäkla svårt! men vid såna tillfällen så har jag bara ignorerat personen och inte hört av mig (nu låter ju jag som en skitmänniska) men eftersom den gjorde samma sak så förstod jag ju ändå att det var lika bra att vi "gjorde slut" eftersom den personen inte verkade vara särskilt intresserad av att ha kvar mig som vän och mer energi än vad den gav.

2013-10-26 @ 19:23:59
URL: http://juliaknuts.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0